lunes, 9 de noviembre de 2020

[PdA - 28mm] Tagalos Filipinos de 1898

 

[28mm] Philippine Tagalog brand 1898

 

En este trabajo se ha decidido realizar algo diferente con el color de las pieles, ya que se deben representar una etnia asiática un tanto compleja, posiblemente la más compleja de la zona del pacífico, que es la filipina.

 

In this work it has been decided to do something different with the color of the skins, since they must represent a somewhat complex Asian ethnic group, possibly the most complex in the Pacific area, which is the Philippine.

 

La primera curiosidad que nos encontramos al buscar el color de la piel de los tagalos, es que en Filipinas, en especial en la época de colonia española de 1898, no existe una etnia predominante en la zona, sino que es una amalgama de mezclas provenientes del Este, sureste, sur y oeste de las islas.

Al existir tal cantidad de variantes, nos ponemos encontrar diferentes rasgos unos más asiático, otros más polinésico y otros más hindúes, que no viene de ahora, sino que cuando los españoles conquistaron estas islas, ya existían en ellas.

 

La etnia más numerosa con bastantes tribus diferentes, son los Tagalos, aunque la otra también muy numerosa, son los “negritos de Luján”, por lo que se ha representado pintando 3 como tagalos de color standard (aunque podríamos pintar alguno con otros tonos indicados más adelante) y uno como la segunda etnia más numerosa.

 

The first curiosity that we find when looking for the color of the skin of the Tagalogs is that in the Philippines, especially in the time of the Spanish colony of 1898, there is no predominant ethnic group in the area, rather it is an amalgam of mixtures from from the east, southeast, south and west of the islands.

As there are so many variants, we can find different features, some more Asian, others more Polynesian and others more Hindu, which does not come from now, but when the Spanish conquered these islands, they already existed in them.

 

The most numerous ethnic group with many different tribes, are the Tagalogs, although the other also very numerous, are the "Negritos de Luján", which is why they have been represented painting 3 as Tagalogs of standard color (although we could paint some with other indicated tones later) and one as the second largest ethnic group.

 

 

Pieles Filipinas – Philippine skins

Para el pintado de las pieles de las miniaturas se ha recurrido al artículo que se escribió en 2017 “Pieles étnicas – Parte 1”, pero sólo con el color de los hombres.

 

For the painting of the skins of the miniatures, the article that was written in 2017 “Ethnic skins - Part 1” has been used, but only with the color of men.

 

Insistir en que los colores que se presentan en el artículo mencionado son los colores más estándar que se pueden encontrar, por lo se puede variar los tonos sobre esas bases, para conseguir la tonalidad deseada.

 

Los tagalos, o pueblo Tagalog, es la etnia más numerosa en las islas filipinas. Su piel suele estar muy emparentada con las del Sudeste asiático, más concretamente de la cercana Malasia, aunque desde la antigüedad han estado en contacto continuado con los hindús y los chinos, por lo que es lógico que existan mezcla de todas estas etnias en una misma tribu.

 

Insist that the colors presented in the aforementioned article are the most standard colors that can be found, so the tones can be varied on these bases, to achieve the desired tonality.

 

The Tagalogs are the most numerous ethnic group in the Philippine islands. Their skin is usually very related to those of Southeast Asia, more specifically of nearby Malaysia, although since ancient times they have been in continuous contact with the Hindus and the Chinese, so it is logical that there is a mixture of all these ethnic groups in the same tribe.

 

Los tonos de pieles de los Tagalos que podemos encontrar son los siguientes.

 

The Tagalog skin tones that we can find are the following.

 

Sudeste asiático – Southeast Asian


- Marrón Rojo (Model Color 982-137)

- 75% Cuero Rojo (Model Color 818-136) / 25% Marrón Caoba (Model Color 846-139)

- Ocre Marrón (Model Color 856-127)

- Marrón Amarillo (Model Color 912-122)

- Beige (Model Color 917-008)

- 50% Arena Oscura (Model Color 847-123) / 50% Hueso (Model Color 918-005)

 

- Cavalry Brown (Model Color 982-137)

- 75% Red Leather (Model Color 818-136) / 25% Mahogany Brown (Model Color 846-139)

- Ochre Brown (Model Color 856-127)

- Tan Yellow (Model Color 912-122)

- Beige (Model Color 917-008)

- 50% Dark Sand (Model Color 847-123) / 50% Ivory (Model Color 918-005)

 

 


Hindús – Hindu

- Marrón Chocolate (Model Color 872-149)

- Marrón Mate (Model Color 984-140)

- Marrón Naranja (Model Color 981-131)

- Rojo Beige (Model Color 804-036)

- Marrón Corcho (Model Color 843-133)

 

- Chocolate Brown (Model Color 872-149)

- Flat Brown (Model Color 984-140)

- Orange Brown (Model Color 981-131)

- Beige Red (Model Color 804-036)

- Cork Brown (Model Color 843-133)

 

Chino – Chinese

- Tierra Oscura (Model Color 874-134)

- Marrón Corcho (Model Color 843-133)

- Carne Dorada (Model Color 845-020)

- 50% Rojo Beige (Model Color 804-036) / 50% Carne Base (Model Color 815-017)
- 50% Beige (Model Color 917-008) / 50% Hueso (Model Color 918-005)

 

- Tan Earth (Model Color 874-134)

- Cork Brown (Model Color 843-133)

- Sunny Sin Tone (Model Color 845-020)

- 50% Beige Red (Model Color 804-036) / 50% Basic Skintone (Model Color 815-017)

- 50% Beige (Model Color 917-008) / 50% Ivory (Model Color 918-005)

 

Negritos de Luján – Negritos de Luján

La etnia de los negritos de Luján están emparentados con los australianos y/o los polinesios, de piel mucho más oscura que la asiática, y de ahí que se les denominen con este nombre

 

The ethnic group of the blacks of Luján are related to the Australians and / or the Polynesians, with much darker skin than the Asian, and hence they are called with this name

 

Australianos – Australian

- Rojo Negro (Model Color 859-035)

- Rojo tostado (Model Color 814-034)

- Marrón Rojo (Model Color 982-137)

- Cuero Rojo (Model Color 818-136)

- Marrón Naranja (Model Color 981-131)

- Rosa Marrón (Model Color 803-038)

- Carne Base (Model Color 815-017)
- Carne Clara (928-006)

 

- Black Red (Model Color 859-035)

- Burnt Red (Model Color 814-034)

- Cavalry Brown (Model Color 982-137)

- Red Leather (Model Color 818-136)

- Orange Brown (Model Color 981-131)

- Brown Rose (Model Color 803-038)

- Basic Skintone (Model Color 815-017)

- Light Flesh (928-006)

Polinesios – Polynesians

- Marrón Caoba (Model Color 846-139)

- Cuero Rojo (Model Color 818-136)

- 50% Cuero Rojo (Model Color 818) / 50% Rosa Antiguo

- Rosa Antiguo (Model Color 944-039)

- Carne Dorada (Model Color 845-020)

- Beige ((Model Color 917-008)

 

- Mahogany Brown (Model Color 846-139)

- Red Leather (Model Color 818-136)

- 50% Red Leather (Model Color 818) / 50% Old Rose

- Old Rose (Model Color 944-039)

- Sunny Skin Tone (Model Color 845-020)

- Beige (Model Color 917-008)

 

Pintado de las miniaturas – Painting of the miniatures

Antes de entrar en el pintado de las pieles de las miniaturas, se ha imprimado en Gris (Aerosol Surface Primer 011).

 

Before entering the painting of the skins of the miniatures, it has been primed in Grey (Aerosol Surface Primer 011).

 

 

Piel de los Tagalos – Tagalog skin

Para los Tagalos se ha utilizado la siguiente combinación de colores.

- Carne Medio (Model Color 860-021), como color base y labios.

- Lavado Carne (Game Wash 204), como filtro para oscurecer la piel.

- Blanco Sucio (Game Color 101), para los ojos y los dientes.

- Estilógrafo Negro (Staedler 0,2mm) para las pulpilas de los ojos.

- Marrón Naranja (Model Color 981-131), para la 1ª sombra.

- Cuero Rojo al 75% (Model Color 818-136) + Marrón Caoba al 25% (Model Color 846-139), para 2ª sombra.

- Marrón Rojo (Model Color 982-137, para 3ª sombra.

 

For the Tagalog the following color combination has been used.

- Medium Fleshtone (Model Color 860-021), as the base color and the lips.

- Flesh Wash (Game Wash 204), as a filter to darken the skin.

- Off White (Game Color 101), for eyes and teeth.

- Black Stylograph (Staedler 0,2mm) for the pulpillae of the eyes.

- Orange Brown (Model Color 981-131), for the 1st shade.

- 75% Red Leather (Model Color 818-136) + 25% Mahogany Brown (Model Color 846-139), for 2nd shade.

- Cavalry Brown (Model Color 982-137, for 3rd shade.

 

Piel del “Negrito de Luján” – Skin of the "Negrito de Luján"

Después de haber pintado a todas las miniaturas con el mismo color de piel, se ha determinado que uno de ellos sería un “negrito de Luján”.

Para lo cual, después de haber eliminado los colores anteriores, se ha utilizado los siguientes colores.

- Cuero Rojo (Model Color 818-136)m como color base.

- Lavado Carne (Game Wash 204), como filtro para oscurecer la piel.

- Blanco Sucio (Game Color 101), para los ojos y los dientes.

- Estilógrafo Negro (Steedler 0,2mm) para las pulpilas de los ojos.

- Marrón Rojo (Model Color 982-137), para la 1ª sombra.

- Rojo Tostado (Model Color814-034), para la 2ª sombra.

- Rojo Negro (Model Color 859-035), para la 3ª sombra.

- Marrón Naranja (Model Color 981-131), para la 1ª luz.

- Marrón Naranja al 50% + Rosa Marrón al 50%, para la 2ª luz.

- Rosa Marrón (Model Color 803-038), para luces puntuales y labios.

 

After having painted all the miniatures with the same skin color, it was determined that one of them would be a "black boy from Luján".

For which, after having eliminated the previous colors, the following colors have been used.

- Red Leather (Model Color 818-136) m as base color.

- Flesh Wash (Game Wash 204), as a filter to darken the skin.

- Off White (Game Color 101), for eyes and teeth.

- Black Stylograph (Steedler 0,2mm) for the pulpillae of the eyes.

- Cavalry Brown (Model Color 982-137), for the 1st shade.

- Burnt Red (Model Color814-034), for the 2nd shade.

- Black Red (Model Color 859-035), for the 3rd shade.

- Orange Brown (Model Color 981-131), for the 1st light.

- 50% Orange Brown + 50% Brown Rose, for the 2nd light.

- Brown Rose (Model Color 803-038), for specific highlights and lips.

Los filipinos con la piel pintada.

 

Philippine with painted skin.

El tono de los Tagalos ha quedado muy acertada, pero el del “negrito de Luján” puede oscurecerse un poco más, eliminando la última iluminación.

 

The tone of the Tagalogs has been very successful, but that of the "black from Luján" can be darkened a little more, eliminating the last lighting.

 

Pelos Negros – Black Hairs

Todas las etnias asiáticas tienen el pelo negro y lacio.

Para representarlo, se han utilizado estos colores.

- Gris Negro (Model Color 862-168), como color base.

- Lavado Negro (Game Wash 201), para las sombras.

- Gris Oscuro (Model Color 994-166), para las luces.

 

All Asian ethnicities have straight black hair.

To represent it, these colors have been used.

- Black Grey (Model Color 862-168), as the base color.

- Black Wash (Game Wash 201), for the shadows.

- Dark Gray (Model Color 994-166), for the lights.

 

Pelo Gris – Grey hair

A una de las miniaturas se le ha querido dar un poco más de carácter, por lo que se ha determinado que será un Tagalo de más edad, pintando el pelo de color gris.

Aunque realmente los asiáticos se les aclara el pelo a ya muy avanzada edad, diferente que a los caucásicos.

Para ello se ha utilizado los siguientes colores.

- Gris Marina (Model Color 991-159), como color base y para la 1ª luz

- Lavado Negro (Game Wash 201), para las sombras y perfilado con el sombrero.

- Gris Muralla (Game Color 049), para la 2ª luz.

 

One of the miniatures has been wanted to give a little more character, so it has been determined that it will be an older Tagalog, painting the hair grey.

Although Asians actually lighten their hair at a very advanced age, different from Caucasians.

For this, the following colors have been used.

- Dark Sea Grey (Model Color 991-159), as base color and for 1st light

- Black Wash (Game Wash 201), for shadows and outlined with the hat.

- Stonewall Grey (Game Color 049), for the 2nd light.

 

 

Pantalón Gris - Grey trousers

Los tagalos llevaban ropa muy austera y normalmente de lino, muy fresco para el clima de la isla.

Este ropaje consistía en una blusa y un pantalón, normalmente blancos, aunque también se podían ver blusas rojas, grises y azules, algo más caras que las blancas.

A la miniatura que va caminando, se le ha pintado el pantalón gris, por lo que se han utilizado:

- Gris Marina (Model Color 991-159), como color base y para la 1ª luz.

- Gris Oscuro (Model Wash 517), para las sombras.

- Gris Muralla (Game Color 049), para las 2ª luces puntuales.

 

The Tagalogs wore very austere clothes and usually made of linen, very cool for the island's climate.

This clothing consisted of a blouse and pants, usually white, although red, gray and blue blouses could also be seen, somewhat more expensive than white ones.

The miniature that is walking has gray pants painted, so the following have been used:

- Dark Sea Grey (Model Color 991-159), as a base color and for the 1st light.

- Dark Gray (Model Wash 517), for the shadows.

- Stonewall Grey (Game Color 049), for the 2nd spot lights.

 

 

Pantalón Azul – Blue trousers

Para este tono de los pantalones, se ha utilizado:

- Azul Oscuro al 60% (Model Color 930-053) + Blanco al 40% (Model Color 951-001), como color base.

- Azul Imperial (Game Color 020), para la 1ª sombra.

- Lavado Azul (Game Wash 207), para perfilados.

- Azul Oscuro al 50% + Blanco al 50%, para la 1ª luz.

- Azul Oscuro al 40% + Blanco al 60%, para la 2ª luz.

 

For this tone of the pants, we have used:

- 60% Darkblue (Model Color 930-053) + 40% White (Model Color 951-001), as the base color.

- Imperial Blue (Game Color 020), for the 1st shade.

- Blue Wash (Game Wash 207), for profiles.

- Darkblue at 50% + White at 50%, for the 1st light.

- Darkblue at 40% + White at 60%, for the 2nd light.

 

 

Pantalones Blancos – White trousers

Como el color predominante, por cuestión de precio económico, es el blanco. Y por ello se han pintado el pantalón de dos miniaturas en blanco.

 

Pero también se ha querido dar un aporte de diferente tono a cada uno de los colores.

- Hueso (Model Color 918-005), como color base y para las luces del pantalón tipo B.

- Gris (Model Wash 516), para las sombras.

- Lavado Negro (Game Wash 201), para los perfilados.

- Blanco (Model Color 951-001), para las luces del pantalón tipo A.

 

As the predominant color, for reasons of economic price, is white. And that is why the trousers of two miniatures have been painted in white.

 

But it has also been wanted to give a contribution of a different tone to each of the colors.

- Ivory (Model Color 918-005), as a base color and for type B pants lights.

- Grey (Model Wash 516), for the shadows.

- Black Wash (Game Wash 201), for the profiles.

- White (Model Color 951-001), for type A pants lights.

El pantalón tipo A, a la izquierda, el pantalón tipo B, a la derecha.

 

Type A pants, on the left, type B pants, on the right.

 

 

Blusa Azul – Blue blouse

Para el tono de color azul de la blusa, se han utilizado los siguientes colores.

- Azul Andrea al 50% (Model Color 841-065) + Hueso al 50% (Model Color 919-005), como color base.

- Lavado Azul (Game Wash 207), para las sombras.

- Azul Andrea al 40% + Hueso al 60%, para las luces.

 

For the blue color tone of the blouse, the following colors have been used.

- 50% Andrea Blue (Model Color 841-065) + 50% Bone (Model Color 919-005), as the base color.

- Blue Wash (Game Wash 207), for the shadows.

- 40% Andrea Blue + 60% Bone, for the lights.

 

 

Blusa Roja – Red blouse

Para el pintado de la blusa roja, pero que a la vez quedase como desvaída por el sol y los lavados continuos, se han utilizado la siguiente combinación de colores.

- Rojo Mate al 40% (Model color 957-031) + Rojo Beige al 60% (Model Color 804-036), como color base.

- Marrón Rojo (Model Color 982-137), para las sombras.

- Rojo Mate al 30% + Blanco al 70% (Model Color 951-001), para las luces.

 

For the painting of the red blouse, but at the same time that it remains faded by the sun and continuous washing, the following color combination has been used.

- 40% Flat Red (Model color 957-031) + 60% Beige Red (Model Color 804-036), as the base color.

- Cavalry Brown (Model Color 982-137), for the shadows.

- 30% Flat Red + 70% White (Model Color 951-001), for the lights.

 

 

Blusas Blancas – White Blouses

Para las blusas sucede exactamente lo mismo que para los pantalones, por lo que se pintan dos miniaturas con las blusas de este color.

- Gris Plateado (Model Color 883-152), como color base y para la 1ª luz.

- Gris (Model Wash 516), como filtro.

- Gris Oscuro (Model Wash 517), para las sombras.

- Lavado Negro (Game Wash 201), para los perfilados.

- Hueso (Model Color 918-005), para la 2ª luz de la blusa A.

- Blanco (Model Color 951-001), para la 2ª luz de la blusa B.

 

Exactly the same thing happens for the blouses as for the pants, so two miniatures are painted with the blouses of this color.

- Silvergrey (Model Color 883-152), as the base color and for the 1st light.

- Grey (Model Wash 516), as a filter.

- Dark Grey (Model Wash 517), for the shadows.

- Black Wash (Game Wash 201), for the profiles.

- Ivory (Model Color 918-005), for the 2nd light of blouse A.

- White (Model Color 951-001), for the 2nd light of blouse B.

 

 

Sombreros  de Paja – Straw Hats

Para el color de los gorros de paja se han utilizad:

- Amarillo Desierto (Model Color 977-125), como color base.

- Tierra Oscura (Model Color 874-134), para la 1ª sombra.

- Tierra (Model Color 873-142)m para la 2ª sombra.

- Arena Iraquí (Model Color 819-124), para la 1ª luz.

- Arena Clara (Model Color 837-007), para la 2ª luz y líneas de la paja.

 

For the color of the straw hats have been used:

- Desert Yellow (Model Color 977-125), as the base color.

- Tan Earth (Model Color 874-134), for the 1st shade.

- US Field Crab (Model Color 873-142) m for the 2nd shadow.

- Iraqi Sand (Model Color 819-124), for the 1st light.

- Pale Sand (Model Color 837-007), for the 2nd light and straw lines.

 

 

Distintivos rojos – Red badges

Cuando los filipinos se alzaron contra el imperio español, llevaban como distintivo pañuelos y cintas de color roja, como lazos en los brazos, cintas en la frente, cintas en los sombreros de paja,… , para diferenciarse de los leales a los españoles

Para ello se han utilizado:

- Rojo Mate (Model Color 957-031), como color base.

- Marrón Rojo (Model Color 982-137), para las sombras.

- Naranja (Model Color 956-025), para las luces.

 

When the Filipinos rose up against the Spanish empire, they wore scarves and red ribbons as distinctive, such as bows on the arms, ribbons on the forehead, ribbons on straw hats, ..., to differentiate themselves from those loyal to the Spanish

For this they have been used:

- Flat Red (Model Color 957-031), as the base color.

- Cavalry Brown (Model Color 982-137), for the shadows.

- Clear Orange (Model Color 956-025), for the lights.

 

 

Cinturones y cuerdas – Belts and ropes

Algunos filipinos tenían la gran suerte de poder llevar el machete ceñido a la cintura mediante un cinturón de cuero, pero lo más normal que es que todo lo que pudiese colgarse, fuera por medio de cuerda de esparto o de cáñamo.

Para los cinturones de cuero, se han pintado con estos colores:

- Cuero Rojo (Model Color 818-136), como color base.

- Lavado Sombra (Game Wash 203), para las sombras.

- Carne Dorada (Model Color 845-020), para luces, mezclando con Cuero Rojo.

Para las cuerdas los colores usados han sido:

- Amarillo Desierto (Model Color 977-125), como color base.

- Lavado Sombra (Game Wash 203), para las sombras.

- Marrón Amarillo (Model Color 912-122), para las luces.

 

Some Filipinos had the great luck of being able to carry the machete around the waist by means of a leather belt, but the most normal thing is that everything that could be hung, was by means of esparto or hemp rope.

For the leather belts, they have been painted in these colors:

- Red Leather (Model Color 818-136), as the base color.

- Umber Wash (Game Wash 203), for shadows.

- Sunny Skin Tone (Model Color 845-020), for lights, mixing with Red Leather.

For the rope the colors used have been:

- Desert Yellow (Model Color 977-125), as the base color.

- Umber Wash (Game Wash 203), for shadows.

- Tan Yellow (Model Color 912-122), for the lights.

 

 

Cantimplora de Caña de Azúcar - Canteen of Sugar Cane

Una de las miniaturas lelva a la espalda una pieza cilíndrica. Despues de investigar un poco, resulta que era una cantimplora que muchos de los recolectores de la caña de azúcar usaban.

Esta pieza cilíndrica era de un tramo ancho y hueco de la propia caña de azúcar.

 

One of the miniatures bears a cylindrical piece on its back. After doing some research, it turns out that it was a canteen that many of the sugarcane pickers used.

This cylindrical piece was a wide, hollow section of the sugar cane itself.

 

Para representar esta cantimplora, se han utilizado los siguientes colores.

- Verde Amarillo (Model Color 881-112), como color base.

- Hueso al 50% (Model Color 918-005) + Oliva Dorado al 50% (Model Color 857-079), para el tono claro.

- Oliva Dorado, para el tono intermedio.

- Verde Oliva (Model Color 967-082), para el tono oscuro

 

To represent this canteen, the following colors have been used.

- Yellow Green (Model Color 881-112), as the base color.

- 50% Ivory (Model Color 918-005) + 50% Golden Olive (Model Color 857-079), for the light tone.

- Golden Olive, for the intermediate tone.

- Olive Green (Model Color 967-082), for the dark tone

NOTA: Excepto el color base, el resto de colores se han aplicado a base de veladuras, muy diluidos, mediante trazos cortos y suaves y mucha paciencia.

 

NOTE: Except for the base color, the rest of the colors have been applied based on glazes, very diluted, using short and soft strokes and a lot of patience.

 

 

Mango y Fundas de los Machetes – Machete Handle and Sheaths

Los mangos y las fundas de los maquetes se hanpintado de la siguiente forma:

Mangos de Machetes:

- Marrón Caoba (Model Color 846-139), como color base.

- Pardo Negro (Model Color 822-150), para las sombras

- Lavado Sombra (Game Wash 203), para los perfilados.

- Blanco Sucio (Game Color 101) para las luces, mezclando con Marrón Caoba.

Fundas de los machetes:

- Madera Nueva (Panzer Aces 311), como color base.

- Pardo Negro (Model Color 822-150), para las sombras

- Lavado Sombra (Game Wash 203), para los perfilados.

- Madera Vieja (Panzer Aces 310), para las luces.

Metales:

- Bronce (Model Color 998-175), como color base.

- Lavado Sepia (Game Wash 200), para los envejecimientos.

- Oro Viejo (Model Color 878-173), para las luces.

 

The handles and covers of the mockups have been painted as follows:

Machete handles:

- Mahogany Brown (Model Color 846-139), as the base color.

- Brown Black (Model Color 822-150), for shadows

- Umber Wash (Game Wash 203), for outlines.

- Off White (Game Color 101) for the lights, mixing with Mahogany Brown.

Sheaths of the machetes:

- New Wood (Panzer Aces 311), as the base color.

- Brown Black (Model Color 822-150), for shadows

- Umber Wash (Game Wash 203), for outlines.

- Old Wood (Panzer Aces 310), for the lights.

Metals:

- Bronze (Model Color 998-175), as the base color.

- Sepia Wash (Game Wash 200), for aging.

- Old Gold (Model Color 878-173), for the lights.

 

 

Hoja de los machetes – Blade of the machetes

Por último, el grupo de colores utilizados para el pintado de la hoja de los machetes, han sido los siguientes.

- Acero Engrasado (Model Color 865-177), como color base.

- Lavado Sepia (Game Wash 200), para el envejecimiento.

- Chromo (Metal Color 707), para las luces, y en especial el filo.

 

Finally, the group of colors used to paint the blade of the machetes have been the following.

- Oily Steel (Model Color 865-177), as the base color.

- Sepia Wash (Game Wash 200), for aging.

- Chromo (Metal Color 707), for the lights, and especially the edge.

 

Una vez terminado de pintar los Tagalos, a falta de hacer la peana, estos se ven así.

 

Once finished painting the Tagalogs, in the absence of making the base, they look like this.







2 comentarios:

  1. Un gran treball de pintura! I un excel·lent i didàctic tutorial de pintura amb introducció historica afegida.
    Moltes gràcies, Salva!

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    Respuestas
    1. Gracies Miquel,
      Com a minim m'agrada saber el que tinc que pintar, en especial miniatures històriques

      Eliminar

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