lunes, 4 de mayo de 2020

[Tutorial] Como pintar Caballos de 28mm



[Tutorial] How to paint 28mm Horses

Hace algo más de un año se adquirió, tanto nuevos como de 2ª mano, unas miniaturas de Íberos de la marca Victrix, con intención para montar 100 puntos para jugar un mini torneo de DBMM.

Al final resultó imposible estar en el torneo (es lo que tiene “conciliar” el trabajo y la familia, con el Hobby), por lo que quedaron esos 100 puntos aparcados y sin montar, aunque muchos de ellos con la imprimación ya aplicada en gris.

Pero ahora ha surgido la posibilidad de poder pintarlos para partidas de escaramuzas, por lo que en vez de tenerlos emplaquetados, se montarán individualmente.

A little over a year ago, both new and second-hand, some Iberian miniatures of the Victrix brand were acquired, with the intention of mounting 100 points to play a mini DBMM tournament.

In the end it was impossible to be in the tournament (it is what has to “reconcile” work and family, with the Hobby), so those 100 points were parked and unmounted, although many of them with the primer already applied in gray .

But now the possibility has arisen of being able to paint them for skirmish games, so instead of having them plated, they will be mounted individually.

Para ello se ha determinado pintar 3 minis de caballería, correspondientes a lo que sería el grupo de mando para las partidas de DBMM, que ya tenían su imprimación para el pintado.

For this, it has been determined to paint 3 cavalry minis, corresponding to what would be the command group for the DBMM games, which already had their primer for painting.


Este tutorial se centrará exclusivamente sobre los caballos, ya que su tamaño es lo suficientemente grande como para que no quede nada bien si se quieren pintar a base de luces planas, ya que da un efecto de manchas “raras” y sucias. L pintado del caballo suele ser uno de los trabajos más difíciles para cualquier pintor, en especial si quiere que queden más o menos bien.
Es una lástima ver miniaturas con jinetes excelentemente pintados, con una técnica más o menos buena de sombras y luces planas, y con un caballo, pintado con la misma técnica, por lo que queda “manchado”, con esas manchas delimitadas, que afean el conjunto.
La técnica de colores planos en caballos está bien para 15mm o 20mm, aunque a mí me gusta aplicar las luces en veladuras incluso para estas escalas (es cuestión de gustos, siempre), pero para 28mm, esta técnica, por mucho que cierto fabricante diga que si sirve (pero en las imágenes de sus minis se ve claramente que no lo han hecho así), es claramente ineficaz.

This tutorial will focus exclusively on the horses, since their size is large enough so that it does not look good if they want to be painted based on flat lights, since it gives an effect of "rare" and dirty spots. Horse painting is usually one of the most difficult jobs for any painter, especially if he wants them to look more or less well.
It is a pity to see miniatures with excellently painted riders, with a more or less good technique of shadows and flat lights, and with a horse, painted with the same technique, so it is "stained", with those delimited spots, which ugly the set.
The flat color technique in horses is fine for 15mm or 20mm, although I like to apply the lights in glazes even for these scales (it is a matter of taste, always), but for 28mm, this technique, however much a certain manufacturer says that if it works (but in the images of their minis it is clearly seen that they have not done so), it is clearly ineffective.


Debemos tener en cuenta que cuando nos lanzamos al pintado de un caballo, no tenemos en cuenta su tamaño real.
Quiero decir que mientras que un jinete mide 30mm de altura, un caballo perfectamente puede estar en los 50mm de longitud. 20mm de diferencia que se nota a la hora del pintado.
Por ello, se ha optado por separar el pintado de los jinetes y explicar como realizo el pintado de los caballos.

We must bear in mind that when we jump into the painting of a horse, we do not take into account its actual size.
I mean that while a rider is 30mm tall, a horse can perfectly be 50mm in length. 20mm difference that can be seen when painting.
For this reason, it has been chosen to separate the painting from the riders and explain how I paint the horses.

Desde hace años los caballos de escala 28 – 30mm y superior han sido mi “cruz” y los había dejado aparcados mucho tiempo, pero su estética y su elegancia siempre me han llamado mucho la atención y las ganas para su pintado nunca han faltado. Y saber utilizar las veladuras (y todas sus variantes, como filtro, aguadas y semiveladuras), es cuando puedo embarcarme en este tipo de trabajos y salir airoso.

For years horses of scale 28 - 30mm and higher have been my "cross" and I had parked them for a long time, but their aesthetics and elegance have always caught my attention and the desire for painting has never been lacking. And knowing how to use glazes (and all its variants, such as filters, washes and semi-glazes), is when I can embark on this type of work and succeed.

Las veladuras se pueden aplicar de tres maneras:
- Semiveladura, que no es otra cosa que la pintura muy diluida, pero aun con mucho pigmento poco diluido. Esta técnica sirve para dar un efecto transparente suave y aplicarlo en una o dos capas, aunque se corre el riesgo que se noten líneas de separación de colores. Esta técnica se suele utilizar cuando posteriormente se aplicará otra veladura encima o cerca que podrá eliminar esta línea de separación. Se suele conseguir aplicando 50% del color con 50% de agua.
- Veladura (propiamente dicho), que es la pintura muy diluida y con poco pigmento. Esta técnica sirve para dar un efecto perfecto de degradado con transparencias. El nivel de transparencia lo determina el artista aplicando capa sobre capa, dejando secar, entre capas. Se consigue poniendo una  gota de pintura al agua. Más o menos es un 25% de pintura y 75% de agua.
- Filtro, que es, como dice un amigo, agua sucia manchada del color escogido, por lo que el pigmento está muy diluido. Es para que se note un ligero cambio de tono del base, pero sin que se vea la pintura del filtro. Son transparencias absolutas. Pasa lo mismo que con las veladuras, que el nivel de la transparencia lo determina el artista aplicando capa sobre capa, dejando secar, entre capas. Se consigue poniendo una  porción de una gota de pintura al agua. Más o menos es un 10% de pintura y 95% de agua.

Glazes can be applied in three ways:
- Half-glaze, which is nothing more than very diluted paint, but even with a lot of slightly diluted pigment. This technique is used to give a smooth transparent effect and apply it in one or two layers, although there is a risk of noticing color separation lines. This technique is usually used when another glaze is later applied on or near it, which can eliminate this separation line. It is usually achieved by applying 50% of the color with 50% water.
- Glaze (properly speaking), which is very dilute paint with little pigment. This technique is used to give a perfect gradient effect with transparencies. The level of transparency is determined by the artist applying layer upon layer, leaving to dry between layers. It is achieved by putting a drop of paint in the water. It's more or less 25% paint and 75% water.
- Filter, which is, as a friend says, dirty water stained with the chosen color, so the pigment is very diluted. This is so you can see a slight change in the tone of the base, but without showing the paint on the filter. They are absolute transparencies. The same happens with glazes, that the level of transparency is determined by the artist applying layer upon layer, leaving to dry between layers. It is achieved by putting a portion of a drop of paint in the water. It's more or less 10% paint and 95% water.

Como aplicar veladura, hace años que se colocó el siguiente artículo en el blog. Los videos no son míos, pero están bien explicado y se puede ver perfectamente el resultado.

How to apply glaze, years ago the following article was placed on the blog. The videos are not mine, but they are well explained and you can see the result perfectly.

Para este trabajo se han utilizado caballos de 2ª mano y estaban pintados, por lo que previo a la imprimación se han decapado. En alguna foto aún se verá ciertas zonas con un azul de fondo en los correajes, que ha sido muy difícil de eliminar, que se irá cubriendo con las sucesivas capas de pintura aplicadas.

2nd hand horses have been used for this work and they were painted, so prior to priming they have been stripped. In some photos you will still see certain areas with a blue background in the belts, which has been very difficult to remove, which will be covered with the successive layers of paint applied.


Capas Base – Base Coating
Como se pintará cada caballo de un color diferente, en este caso se ha aplicado la pintura base con pincel y no con aerógrafo, aunque bien puede hacerse, si tenemos en cuenta que los correajes y mantas previo pintado se deberán reimprimar a mano en blanco, para no distorsionar colores.

As each horse will be painted in a different color, in this case the base paint has been applied with a brush and not with an airbrush, although it may well be done, considering that the pre-painted belts and blankets must be reprinted by hand in white, so as not to distort colors.

Los colores base utilizados para cada caballo han sido:
Caballo Marrón Oscuro, con Marrón Chocolate (Model Color 872-149)

The base colors used for each horse have been:
Dark Brown Horse, with Chocolate Brown (Model Color 872-149)


Caballo Blanco, con Gris Plateado (Model Color 883-152).

White Horse, with Silvergrey (Model Color 883-152).


Caballo Canela, con Marrón Cuero (Game Color 040).

Cinnamon Horse, with Leather Brown (Game Color 040).




Iluminación – illumination
A estos colores bases se debe aplicar veladuras tanto de las sombras como de las luces, para evitar “manchas” delimitadas.
Es una lástima ver un caballo tan finamente esculpido como estos de Victrix, con unos jinetes que suelen estar bien pintados, pero que los caballos pintados con las mismas técnicas que los jinetes, afean el trabajo.

To these base colors, glazes of both shadows and lights must be applied, to avoid defined “spots”.
It is a pity to see a horse as finely sculpted as these from Victrix, with riders that are usually well painted, but that the horses painted with the same techniques as the riders, ugly work.


Caballo Marrón – Brown horse
Para las sombras se ha utilizado Pardo Negro (Model Color 822-150), según:
- 50% de Pardo Negro + 50% de Marrón Chocolate, para las veladuras de las sombras más claras y no profundas.
- 100% de Pardo Negro para las veladuras de las sombras más oscuras y en depresiones más profundas o donde la iluminación cenital no llegará (por ejemplo la panza del caballo).
- 100% de Pardo negro, sin diluir, para los perfilados con la manta y el correaje.

Para las luces se utiliza Tierra Mate (Model Color 983-143):
- 50% Tierra Mate + 50% Marrón Chocolate, para las veladuras de las luces más tenues, que cubrirá no sólo las crestas de las arrugas y músculos, sino un poco más allá
- 75% Tierra mate + 25% Marrón Chocolate, para las veladuras intermedias. Se irá reduciendo la zona pintada de las luces, para dejar un degradado.
- 100% Tierra Mate, para las luces más intensas, también en veladuras.

For the shadows, Black Brown (Model Color 822-150) has been used, according to:
- 50% Black Brown + 50% Chocolate Brown, for the lightest and shallowest shadow glazes.
- 100% Black Brown for darker shadow glazes and in deeper depressions or where overhead lighting will not reach (for example the horse's belly).
- 100% black brown, undiluted, for profiles with blanket and belts.

Flat Brown (Model Color 983-143) is used for the lights:
- 50% Flat Brown + 50% Chocolate Brown, for the dimmer glaze, which will cover not only the ridges of wrinkles and muscles, but a little further
- 75% Flat Brown + 25% Chocolate Brown, for intermediate glazes. The painted area of the lights will be reduced, to leave a gradient.
- 100% Flat Brown, for the most intense lights, also in glazes.


Caballo Blanco – White horse
Para las sombras se ha utilizado Gris Marina (Model Color 991-159), según:
- 50% de Gris Marina + 50% de Gris Plateado, para las veladuras de las sombras más claras y no profundas.
- 100% de Gris Marina para las veladuras de las sombras más oscuras y en depresiones más profundas o donde la iluminación cenital no llegará (por ejemplo la panza del caballo).
- 100% de Gris Marina, sin diluir, para los perfilados con la manta y el correaje.

Para las luces se utiliza Blanco (Model Color 951-001):
- 100% de Blanco para veladuras. Para que sea más blanco, por ejemplo el lomo, se aplican un par de capas más que en el resto.


For the shades, Dark Sea Grey (Model Color 991-159) has been used, according to:
- 50% Dark Sea Grey + 50% Silvergrey, for lighter and shallower shadow glazes.
- 100% Dark Sea Grey for darker shadow glazes and in deeper depressions or where overhead lighting will not reach (for example the horse's belly).
- 100% Dark Sea Grey, undiluted, for profiles with blanket and belts.

White is used for the lights (Model Color 951-001):
- 100% White for glazes. To make it whiter, for example the back, a couple of layers are applied more than the rest.


Caballo Canela – Cinnamon Horse
Para las sombras se ha utilizado Marrón Chocolate (Model Color 872-149), según:
- 50% de Marrón Chocolate + 50% de Marrón Cuero, para las veladuras de las sombras más claras y no profundas.
- 100% de Marrón Chocolate para las veladuras de las sombras más oscuras y en depresiones más profundas o donde la iluminación cenital no llegará (por ejemplo la panza del caballo).
- 100% de Marrón Chocolate, sin diluir, para los perfilados con la manta y el correaje.

Para las luces se utiliza Marrón Podrido (Game Color 037):
- 50% de Marrón Podrido + 50% Marrón Cuero, para las veladuras de las luces más tenues, que cubrirá no sólo las crestas de las arrugas y músculos, sino un poco más allá
- 100% de Marrón Podrido, para las veladuras más claras.

Chocolate Brown (Model Color 872-149) has been used for the shadows, according to:
- 50% Chocolate Brown + 50% Leather Brown, for the lightest and shallowest shadow glazes.
- 100% Chocolate Brown for darker shadow glazes and in deeper depressions or where overhead lighting will not reach (for example the horse's belly).
- 100% Chocolate Brown, undiluted, for profiles with blanket and belts.

Fitthy Brown (Game Color 037) is used for the lights:
- 50% Fitthy Brown + 50% Leather Brown, for dimmer light glazes, which will cover not only the ridges of wrinkles and muscles, but a little further
- 100% Fitthy Brown, for lighter glazes.


En este punto se añade con Gris Plateado las marcas faciales en los caballos marrones.
Para ello lo mejor es fijarse en el esquema siguiente.

At this point, the facial markings on the brown horses are added with Silvergrey.
For this, it is best to look at the following diagram.


En el caballo marrón oscuro, se ha realizado un Cordón, y en Marrón Canela, un Hocico.
Y con veladuras de Blanco, se realizan  veladuras sobre el Gris Plateado de plata de las marcas faciales realizadas.

Procediendo de la misma forma, se pueden realizar las marcas en las patas según el esquema siguiene:

In the dark brown horse, a Cord has been made, and in Cinnamon Brown, a Snout.
And with White glazes, glazes are made on the Silver Gray of the facial marks made.

Proceeding in the same way, marks can be made on the legs according to the following scheme:


Aunque en este caso, se ha optado por no ponerles nada.
Sólo pintar las pezuñas que se ha usado Gris Medio (Model Color 987-111), iluminado con Gris Piedra (Model Color 884-104).

Although in this case, it has been chosen not to put anything on them.
Only paint the hooves that have been used Medium Grey (Model Color 987-111), illuminated with Stone Grey (Model Color 884-104).


Adornos y Mantas - Ornaments and Blankets
Los Íberos tenían en gran estima a los caballos, tanto que incluso los veneraban como a dioses.
Por ello los ataviaban con adornos coloridos, en especial en rojo.

The Iberians held horses in high esteem, so much so that they even worshiped them as gods.
So they adorned them with colorful decorations, especially red.



Caballo Marrón Oscuro – Dark Brown Horse
Para los adornos y la cenefa de la manta, rojos se han utilizado los siguientes colores:
- Rojo Mate (Model Color 957-031), para el color base.
- Rojo Tostado (Model Color 814-034), para las sombras y perfilados.
- Naranja (Model Color 956-025), para las luces.
En este caso no se han utilizado veladuras, sino los colores se han aplicado en color plano.

For the decorations and the border of the blanket, red, the following colors have been used:
- Flat Red (Model Color 957-031), for the base color.
- Burnt Red (Model Color 814-034), for shading and profiling.
- Clear Orange (Model Color 956-025), for the lights.
In this case, glazes have not been used, but the colors have been applied in flat color.


Para la manta se ha pintado en blanco, utilizando los mismos colores y las mismas técnicas que con el cuerpo del caballo blanco.

For the blanket it has been painted in white, using the same colors and the same techniques as with the body of the white horse.

Caballo Blanco – White horse
Para los adornos y la manta intermedia, se han utilizado los mismos colores rojos que con el caballo anterior.
Para la manta inferior y la superior, se ha usado el color Tierra Mate (Model Color 983-143), como color base.
Para las sombras se ha utilizado Marrón Chocolate (Model Color 872-149), según:
- 100% de Marrón Chocolate para las veladuras.
- 100% de Marrón Chocolate, sin diluir, para los perfilados.

Para las luces se utiliza Tierra Oscura (Model Color 874-134):
- 100% de Tierra Oscura, para las veladuras más claras.

For the trims and the intermediate blanket, the same red colors have been used as with the previous horse.
For the lower and upper blankets, the Flat Earth color (Model Color 983-143) has been used as the base color.
Chocolate Brown (Model Color 872-149) has been used for the shadows, according to:
- 100% Chocolate Brown for glazes.
- 100% Chocolate Brown, undiluted, for the profiles.

Tan Earth (Model Color 874-134) is used for the lights:
- 100% Tan Earth, for lighter glazes.

Hay que tener en cuenta que para las mantas, en cualquiera de los caballos, no debemos hacer un trabajo exhaustivo en el centro, sino en los bordes, ya que después colocaremos al jinete y no es interesante trabajar sobre algo que no se verá.

Keep in mind that for the blankets, on any of the horses, we should not do an exhaustive work in the center, but on the edges, since later we will place the rider and it is not interesting to work on something that will not be seen.

El adorno blanco y rojo del lateral de las correas de la cabeza, se usarán los colores rojos y blancos indicados anteriormente en adornos y caballo blanco, respectivamente, pero con técnicas de pintura plana, sin veladuras.

The white and red trim on the side of the head straps will use the red and white colors indicated above on trims and white horse, respectively, but with flat painting techniques, without glazing.



Caballo Canela – Cinnamon Horse
Para los adornos, se han utilizado los mismos colores rojos aplicados como colores planos, indicado en los anteriores caballos.
Para la manta, se han utilizado los mismos colores rojos, usando el Rojo Mate par color base. Para las sombras, se usa el Rojo Tostado según:
- 100% sin mezclar para las veladura
- 100% sin diluir para los perfilados.
En cuanto a las luces, se ha utilizado el Naranja (Model Color 956-025) con veladuras.

For the ornaments, the same red colors applied as spot colors have been used, indicated on the previous horses.
For the blanket, the same red colors have been used, using Matte Red for the base color. For shadows, Burnt  Red is used according to:
- 100% unmixed for glazing
- 100% undiluted for profiles.
As for the lights, the Clear Orange (Model Color 956-025) with glazes has been used.

Para la manta inferior, se han usado los mismos colores marrones que en la manta del caballo blanco, Tierra Mate como color base, Marrón Chocolate para sombras y perfilados, de Tierra Oscura para las luces. Todo ello en color plano y sin veladuras.

For the lower blanket, the same brown colors have been used as in the white horse's blanket, Flat Earth as a base color, Chocolate Brown for shadows and profiles, from Tan Earth for lights. All in flat color and without glazes.




Correajes – Belts
Para los correajes se ha usado el Cuero Rojo (Model Color 818-136), como color plano de base, para casi todo, pero para el caballo marrón oscuro, para diferenciar unos correajes dobles que lleva, también he usado el Marrón Cuero (Model Color 940-138).
Para los perfilados y sombras se ha utilizado el Lavado Sombra (Game Color Wash 203).
Para las luces, se ha usado el Carne Dorada (Model Color 845-020) de la siguiente forma:
- 25% de Carne Dorada + 75% del color cuero (rojizo o marrón), ligeramente diluida, para las primeras luces.
- 50% de Carne Dorada + 50% del color cuero, sin diluir, lasa las luces planas finales.

Red leather (Model Color 818-136) has been used for the belts, as a base flat color, for almost everything, but for the dark brown horse, to differentiate the double belts it carries, I have also used the Leather Brown (Model Color 940-138).
For profiles and shadows, the Shadow Wash (Game Color Wash 203) has been used.
For the lights, the Sunny Skin Tone (Model Color 845-020) has been used as follows:
- 25% Sunny Skin Tone + 75% leather color (reddish or brown), slightly diluted, for first light.
- 50% of Sunny Skin Tone + 50% of the leather color, undiluted, slab the final flat lights.






Metales y Crines – Metals and Horsehair
Aunque llevan pocos metales estos caballos, se han tratado con bronces, dorados y acero, ya que eran los metales que usaban en esta época.
Respecto al color de las crines, podemos escoger entre una gran cantidad de variaciones de colores para cada caballo, ya que, por ejemplo el caballo marrón oscuro puede tener la crin, casi blanca, rubia, marrón claro, marrón oscuro y negro, así como todas las variaciones entre los tonos indicados.

Although these horses carry few metals, they have been treated with bronzes, gilt and steel, since they were the metals they used at this time.
Regarding the color of the mane, we can choose between a large number of color variations for each horse, since, for example, the dark brown horse can have the mane, almost white, blonde, light brown, dark brown and black, as well like all the variations between the indicated tones.


Para las crines y metales, se ha utilizado únicamente la técnica de color plano.

For manes and metals, only the flat color technique has been used.

Bronce – Bronze
Bronce Pulido (Game Color 058), como color base.
Tinte Humo (Game Color 068) para las sombra, algo más diluido de como viene en el bote, para hacer un lavado a todo lo pintado en bronce.
Bronce (Game Color 057), para las luces.

Brassy Brass (Game Color 058), as base color.
Smokey Ink (Game Color 068) for the shadows, a little more diluted than it comes in the bottle, to wash everything painted in bronze.
Bright Bronze (Game Color 057), for the lights.

Dorados – Gold
Oro Glorioso (Game Color 056), como color base.
Tinte Humo (Game Color 068) para las sombra, algo más diluido de como viene en el bote, para hacer un lavado a todo lo pintado en oro.
Dorado Pulido (Game Color 055), para las luces.

Glorious Gold (Game Color 056), as the base color.
Smokey Ink (Game Color 068) for the shades, a little more diluted than it comes in the bottle, to wash everything painted in gold.
Polished Gold (Game Color 055), for the lights.

Acero – Steel
Acero Engrasado (Model Color 865-177), como color base.
Lavado Sepia (Game Color Wash 200) para las sombra, algo más diluido de como viene en el bote, para hacer un lavado a todo lo pintado en acero.
Aluminio (Model Air 062), para las luces.

Oily Steel (Model Color 865-177), as base color.
Sepia Wash (Game Color Wash 200) for the shadows, a little more diluted than it comes in the bottle, to wash everything painted in steel.
Aluminum (Model Air 062), for lights.

Crines caballo marrón oscuro – Dark brown horsehair
Para este caballo se ha optado por el color marrón claro
Para ello se ha usado:
Tierra Mate (Model Color 983-143) como color base.
Tierra Oscura (Model Color 874-134) en pincel semiseco, para las luces.

For this horse, the light brown color was chosen
For this, the following has been used:
Flat  Earth (Model Color 983-143) as base color.
Tan Earth (Model Color 874-134) in semi-dry brush, for lights.


Crines caballo blanco – White horsehair
Para el caballo blanco se ha optado por las crines negras, que resaltan mucho.
Se han usado:
Negro (Model Color 950-169), como color base.
Gris Oscuro (Model Color 994-166) en pincel semiseco, para las luces.

For the white horse, black mane has been chosen, which stands out a lot.
They have been used:
Black (Model Color 950-169), as base color.
Dark Grey (Model Color 994-166) in semi-dry brush, for lights.


Crines caballo canela – Cinnamon horsehair
Para el caballo canela, el mejor color de crines con los oscuros, pero como el negro se ha usado para el caballo banco, se ha optado por hacerlo marrón oscuro.
Pare esta crin, los colores utilizados han sido:
Pardo Negro (Model Color 822-150), como color base.
Tierra Mate (Model Color 983-143) en pincel semiseco, para las luces.

For the cinnamon horse, the best mane color with the dark ones, but since black has been used for the bench horse, it has been chosen to make it dark brown.
For this mane, the colors used have been:
Black Brown (Model Color 822-150), as base color.
Flat Earth (Model Color 983-143) in semi-dry brush, for lights.




Peanas – Bases
Para realizar la peana que llevan los caballos, que son los suministrados por Victrix, se realiza con las mismas técnicas y casi el mismo material que el que se ha explicado en el artículo de peanas para íberos de 15mm.

To make the base that the horses carry, which are the ones supplied by Victrix, it is done with the same techniques and almost the same material as that explained in the article on 15mm Iberian bases.

Primero se aplica la mezcla de arenas que realicé hace años.

First, apply the mixture of sand that I made years ago.


Después se aplica la vegetación.

Then the vegetation is applied.


El material utilizado y en este mismo orden, son los siguientes:
- Fine Stuff (Woodland), lo que antiguamente se llamaba Microflock, que no es otra cosa que el flock (espuma) triturado hasta convertirse en polvo.
- Hierba electroestática de 1’5mm verde quemado (Woodland).
- Polen Rojo y amarillo (Noch), también en Microflock, para imitar florecillas de colores.
- Medium Stuff (Woodland), lo que antes se llamava Miniflock, en rojo y verde, para dar un poco más de volumen a florecillas.
- Hierva Electroestática de 6mm Verde Pradera (Woodland).
- Flock Verde (Woodland y Noch) en dos tonos diferentes.

The material used and in this same order, are the following:
- Fine Stuff (Woodland), what was formerly called Microflock, which is nothing other than flock (foam) crushed to powder.
- 1'5mm burned green electrostatic grass (Woodland).
- Red and yellow pollen (Noch), also in Microflock, to imitate colored flowers.
- Medium Stuff (Woodland), what was previously called Miniflock, in red and green, to give a little more volume to little flowers.
- Prairie Green 6mm Electrostatic Grass (Woodland).
- Green Flock (Woodland and Noch) in two different shades.




El resultado visual es el siguiente:

The visual result is as follows:





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